Februari Run Diary: Stepping Up My Game

Het is weer tijd voor m’n maandelijkse hardloop dagboekje! Voor februari had ik nogal wat doelen voor mezelf gesteld, voornamelijk omdat ik die in januari niet had gehaald. Maar in februari begon ik ook weer met studeren en dan moet je je tijd toch even wat beter in gaan plannen om nog minstens twee keer per week te kunnen sporten. Waren de weekly readings, reistijd en eerste deadlines te combineren met mijn fanatieke hardloopplannen? Lees snel verder!

Run Diary Februari

Voor februari had ik een paar doelen: in totaal 60K rennen, oefenen met interval training en m’n PR’s op de 5K en 10K verbeteren, omdat die totaal niet op scherp stonden. Laten we ze één voor één afgaan.

60K rennen
Check! Februari heeft precies vier weken, dus dat kwam neer op 15K per week. Ik deed doordeweeks (vaak dinsdagochtend, want dan ben ik vrij) een 5K en in het weekend een 10K. Zo is het precies gelukt! Soms had ik geen zin, maar dan bedacht ik me weer hoeveel ik er van baalde dat ik in januari mijn doel niet had behaald en dat zorgde toch weer voor wat motivatie.

Interval training
Ha, dit heb ik om precies te zijn één keer gedaan. En ik vond het verschrikkelijk. Het had echter wel positieve effecten, want volgens mij was het echt de kickstart die ik nodig had om met een pace van onder de 6’00” te kunnen rennen. Dit deed ik na die ene intervaltraining nog een paar keer en alhoewel het zwaar was, voelde het wel supergoed! Eigenlijk zou ik dit dus veel vaker moeten doen, want ik merk nu al effect.

5K en 10K verbeteren
Ook dit is gelukt! Mijn PR op de 5K was 30:29 en dit verbeterde ik tijdens mijn intervaltraining naar 29:29 en later in de maand nog eens naar 28:28! Mijn PR op de 10K was 1:03:29 en ook dit heb ik verbeterd naar 1:00:49. Ik rende veel PR’s deze maand, omdat ik zoals ik al eerder heb gezegd voor het eerst mezelf aan het trainen ben op snelheid en tsja, dan gaat het best makkelijk. Aankomende maand zal het wel wat moeilijker worden, haha!

En naast deze dingen heb ik één grote les geleerd deze maand: het is niet altijd nodig om jezelf tot het uiterste te pushen. Ik ben begonnen met mezelf volledig in het zweet werken omdat ik voorheen me na een run voelde alsof ik niets had gedaan. Maar als je jezelf twee keer per week helemaal kapot maakt, dan heb je er op een gegeven moment ook geen zin meer in. Balans is belangrijk! Daarom probeerde ik deze maand bij de 5K echt tot het gaatje te gaan, en besloot ik de 10K (wat toch al een flinke afstand op zichzelf is) wat relaxter te rennen.

Februari was een goede maand. (Bijna) alle rondjes rende ik met plezier, ik hield me aan m’n schema. Ik begon de maand glibberend op de weg die een soort van ijsbaan was geworden, maar aan het eind rende ik al in een long sleeve in plaats van een fleece. Ik hoop in maart weer eens met korte mouwen te kunnen rennen! Verder probeerde ik ook nieuwe rondjes uit, waarvan mijn favoriet mijn nieuwe route naar Zwanenburg voor de 10K is. Ik had veel plezier in rennen in februari!

Doelen voor maart? Qua afstand neem ik even een stapje terug, omdat de midterms er aan zitten te komen. Ik ga in maart voor 50K. Daarnaast wil ik een wat afwisselender trainingsschema gaan bedenken. Afgelopen maand rende ik dus doordeweeks 5 en dan in het weekend nog 10, en die routine begint me eigenlijk wel een beetje te vervelen. Hier ga ik dus even over brainstormen! Jullie zullen er aan het eind van maart alles over kunnen lezen :)

2 Comments

  1. 01/03/2015 / 7:37 pm

    Wauw knap dat je dat allemaal zo vol houdt!

  2. 04/03/2015 / 8:08 pm

    Waaaah wat goed! Lekker bezig en succes in maart!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *