30 Days of Yoga

Wie mij een beetje kent weet dat ik zo stijf ben als een hark. Op de basisschool kon ik nog wel dingen als een handstand of een bruggetje, maar negen jaar hockey en inmiddels al weer drie jaar hardlopen hebben de flexibiliteit van mijn lichaam niet zoveel goed gedaan. Ik ben zo’n type dat bij lange na haar tenen niet aan kan raken zonder haar knieën te buigen, dat zegt genoeg denk ik. Daar komt ook nog eens bij kijken dat mijn houding niet fantastisch is en dat ik vaak een beetje krom zit.

Toen ik een tijdje op een sportschool zat heb ik vrij veel body balance gedaan, een combinatie van yoga, pilates en tai chi. Dat vond ik altijd zó fijn, maar toen ik stopte bij de sportschool heb ik dat een beetje laten varen. Ik heb daarna nog wel eens yoga gedaan maar ook al had ik het idee dat het op lange termijn goed voor me zou zijn, ik vond het vreselijk omdat alles me zo moeilijk af ging. Daarnaast vond ik het toch ook altijd een beetje te zweverig en ging ik liever gewoon buiten rennen om te knallen en m’n gedachten leeg te maken tegelijkertijd.

Een paar dagen geleden wilde ik ook graag gaan sporten, maar ik had die dag zo’n last van hooikoorts dat hardlopen er niet echt in zat. Ik had ook niet zo’n zin om extreme krachttraining te gaan doen en besloot om yoga weer eens te proberen. Na een beetje zoeken op Youtube kwam ik het kanaal Yoga with Adriene tegen en stuitte op haar 30 Days of Yoga challenge. Dit zijn video’s voor de ultieme beginners, ideaal voor stijve harken als ik dus! Omdat ik toch vakantie had, besloot ik het gewoon te gaan proberen.

30 dagen zou ik net niet redden voor ik op vakantie ga, daarom besloot ik de eerste twee video’s op één dag te doen. Daarna deed ik er iedere dag eentje en inmiddels ben ik alweer bij video nummer zes aanbelandt! Ik heb nog nooit zo lang workout video’s of challenges volgehouden (behalve de 30 days shred, die hield ik vol tot dag 18, toen ging ik op vakantie en dat ik op vakantie die video’s ging doen bleek een illusie te zijn) dus ik ben blij verrast met mezelf!

Maar de video’s van Yoga with Adriene zijn ook gewoon echt heel fijn. Ten eerste omdat ze dus echt voor de ultieme beginners zijn. Tuurlijk zitten er stukjes tussen voor me die zwaar zijn, maar ik kan bijna alles volhouden en elke houding uitvoeren. Van andere yogalessen kan ik me herinneren dat ik de halve les gewoon niks aan het doen was omdat ik de houdingen niet kon, dat probleem heb ik hierbij niet! Daarnaast is Adriene ook niet zo ultiem zweverig, maar brengt ze haar video’s met humor en dat kan ik echt héél erg waarderen. Tot slot zijn de video’s allemaal zo’n 20-30 minuten, wat ik ook de perfecte tijd vind wil je iets 30 dagen lang volhouden.

De eerste dag deed ik er dus twee achter elkaar, en toen had ik echt spierpijn de volgende dag. Wow, dat had ik niet verwacht! Ik merk dat het af en toe ook best wel intensief is, maar dat het ook draait om ontspannen. Zo heb ik eigenlijk nog nooit echt gesport, en ik vind het wel fijn om het af te wisselen met hardlopen! Nu nog kijken of ik ooit motivatie ga vinden voor krachttraining, maar dat zie ik nog niet heel snel gebeuren :P

Dit soort challenges zijn de perfecte bezigheid voor in je vakantie, en ik kan iedereen die ook maar een klein beetje interesse heeft in yoga Adriene haar kanaal aanraden. Ik ben er in ieder geval erg enthousiast over en ben benieuwd hoe yoga me over een maand zal vergaan! Daarom wilde ik jullie deze tip niet onthouden :)

Heb jij ooit yoga gedaan?

6 Comments

  1. 21/06/2015 / 10:36 am

    Wat leuk dat je dit gaat doen :D Ik ben benieuwd of het je gaat helpen om wat soepeler te worden ;) En vervelend he, hooikoorts… Gelukkig kon ik gister wel weer een rondje doen.

  2. 21/06/2015 / 1:29 pm

    Leuk! Ik doe elke maandagavond yoga en ik merk echt dat ik in lenigheid vorder. Ik heb inderdaad ook negen jaar gehockeyed en ik ben van mezelf totaal niet lenig (ik kan ook écht niet met mijn vingers de grond aanraken als ik mijn knieën gestrekt houdt), maar ik merk echt verbetering qua soepelheid en dat is echt leuk! Vooral als ik spierpijn heb de volgende dag voelt dat echt als een overwinning, terwijl je tijdens yoga niet echt het gevoel hebt dat je keihard aan het sporten bent.

  3. Lisan
    21/06/2015 / 4:36 pm

    Ik ga dit doen als ik terug ben van vakantie! Ik doe aan klassiek ballet maar ik erger me er nog steeds aan hoe stijf ik ben, ookal kan ik met mijn vingers op de grond komen met gestrekte benen. :P

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *