Travel Report: One Week on Gran Canaria

Gran Canaria titel

Afgelopen week vertoefde ik samen met Lisa heerlijk op het Spaanse eiland Gran Canaria. In november waren we op zoek naar een bestemming die niet al te ver weg was, maar waar het wel midden in de winter lekker weer zou zijn. Al snel kwamen we uit bij de Canarische eilanden en na even twijfelen tussen Tenerife en Gran Canaria besloten we voor die tweede te gaan. Hier waren twee belangrijke redenen voor: Gran Canaria scheen beter weer te hebben en daarnaast zou het ook beter te verkennen zijn per bus, wat vrij belangrijk voor ons was aangezien we allebei geen rijbewijs hebben. Gran Canaria dus! Acht dagen vermaakten we ons uitstekend op dit prachtige eiland, en vandaag vertel ik jullie hier meer over. Want wie denkt dat de Canarische eilanden alleen zijn voor grote hotels en chillen tussen groepen Nederlanders en Duitsers: think again. Gran Canaria heeft zo veel moois te bieden!

Dag 1: Aankomst

Gran Canaria 001

Donderdag 12 januari vertrok ons vliegtuig om kwart over 2 van Schiphol. Het is zo’n 4.5 uur vliegen naar de Canarische eilanden, best een stukje dus. Zeker als je met Transavia vliegt, geen eten of drinken krijgt en geen films kan kijken. Voor vluchten van een uurtje of twee is dat natuurlijk geen probleem, maar ik vond het voor deze vlucht best pittig. Gelukkig hadden we muziek, luisterboeken, en natuurlijk spelletjes en goede gesprekken. We landden op het vliegveld van Las Palmas de Gran Canaria en vanaf het moment dat we naar buiten liepen wisten we: dit was een héél goed idee. De zon was al onder aan het gaan maar het was als nog zó lekker warm! De rest van de avond deden we rustig aan, gingen we lekker uit eten en chillden we op het dakterras van het hostel, La Ventana Azul, pal aan Playa de Las Canteras.

Dag 2: Las Palmas de Gran Canaria verkennen

Gran Canaria 002

De eerste dag bleven we lekker in Las Palmas en besteedden we dus voornamelijk aan het verkennen van onze thuisbasis. Las Palmas heeft twee belangrijke wijken, namelijk het oude centrum en het het gebied rondom het strand, Las Canteras. Ons hostel zat pal aan het strand, zoals ik al zei, en bevond zich dus in het tweede gebied. We struinden ‘s ochtends lekker langs de boulevard en keken wat er zoal zat aan restaurantjes. Vrij veel viel onder de noemer ‘intens toeristisch,’ maar als je goed zocht zaten er ook veel leuke dingen tussen!

Gran Canaria 003

Zo streken we neer bij ‘The Couple’ voor soja cappuccino’s en vervolgens voor Damm Lemons, de Spaanse variant op Radler. Proeft gewoon naar zomer.

Gran Canaria 004

Zo vermaakten we ons eigenlijk de hele dag wel, haha. ‘s Avonds liepen we langs de zee naar het zuiden, waar we genoten van een mooie zonsondergang en van de vele surfers. Dit was namelijk echt het surf gebied en ook al hebben we ons er zelf niet aan gewaagd, het was wel heel erg leuk om te zien. Toen de zon onder was gingen we nog met de bus richting het oude centrum om daar uit eten te gaan, maar omdat het inmiddels al donker was heb ik daar geen foto’s van.

Dag 3: Puerto de Mogán

Gran Canaria 005

De volgende dag was het tijd om wat meer van het eiland te verkennen! Las Palmas ligt in het noordoosten en we gingen lekker totaal de andere kant op vandaag, naar een dorpje in het zuidwesten, Puerto de Mogán. Dit zit aan de vrij toeristische kust maar was volgens de Lonely Planet een verademing tussen alle toeristen oorden en ook al hebben we het omliggend gebied niet echt gezien, Puerto de Mogán was echt zó leuk! Het weer was perfect, het dorpje was schattig en het strand was heel fijn.

Gran Canaria 006

Als lunch haalden we pizza, die we op het strand opaten. Kan het nog beter, vraag ik je.

Gran Canaria 007

Toen het af begon te koelen verkasten we van het strand naar een terras op de boulevard voor lemon beer en sangría. Opnieuw, heel erg fijn.

Gran Canaria 008

Happy faces! Na de zonsondergang te hebben bekeken vanaf het terras gingen we ook nog lekker uit eten in Puerto de Mogán. Helemaal rozig, super ontspannen en lichtelijk verbrand namen we de bus terug naar Las Palmas. Zo’n fijne dag dit!

Dag 4: Hike van Cruz de Tejeda naar Tejeda

Gran Canaria 009

En toen… Waren de plaatjes opeens heel anders, haha! Op zondag namen we de bus naar Cruz de Tejeda met als plan een hike te gaan doen. Waar het ‘s ochtens in Las Palmas nog zonnig was, lag Cruz de Tejeda heel erg hoog en midden in een wolk. We waren lichtelijk ontmoedigd maar haalden toch een route op bij de Tourist Office en zetten koers richting Tejeda, wat een hike vol mooie uitzichten zou moeten zijn. Het eerste uur zagen we daar nog niet zo veel van, haha.

Gran Canaria 010

Maar des te langer we liepen, des te meer we onder de wolken vandaan kwamen en des te meer het opklaarde. Langzaam kwam er een heel mooi uitzicht tevoorschijn! Verder was het ook gewoon echt een chille hike, omdat we dus naar een lager gelegen dorp liepen waren we vooral aan het dalen en dat beviel goed, haha.

Gran Canaria 011

De plaatjes werden steeds mooier en er brak uiteindelijk ook een zonnetje door! Op de route hadden we prachtig uitzicht op Roque Nublo en Roque Bentayga, we liepen door verschillende dorpjes en maakten vrienden met plaatselijke geiten en honden. Alles wat je wil van een hike, haha.

Gran Canaria 012

Na zo’n vier uur lopen kwamen we aan in Tejeda en was het tijd voor chillen in het zonnetje en koude cola’s. Helemaal voldaan haha, wat een heerlijke dag! Ik wou dat ik kon hiken in Nederland, want ik word er echt heel vrolijk van.

Dag 5: Chillen in Las Palmas

Gran Canaria 013

Na een dag inspanning vonden we het wel weer mooi geweest, dus maandag spendeerden we gewoon weer lekker in Las Palmas. Wakker worden deden we rustig op het dakterras, onder het genot van een lekker ontbijtje. Had ik dit thuis maar!

Gran Canaria 014

We lunchten bij ons favoriete restaurant in Las Palmas, La Bikina Cantina. We hebben hier in totaal drie keer gegeten en het was zó lekker! Daarnaast was het ook een heel leuk restaurant, lekker een beetje hipster achtig met een internationaal menu en een uitgebreidde cocktail kaart. Op deze ‘blue monday’ (sorry Nederland) gingen we lekker voor twee lemonades, hmm.

Dag 6: Artenara

Gran Canaria 015

Dinsdag was het stralend weer en gingen we voor een herkansing wat uitzichten hoog in de bergen betrof. We gingen deze dag namelijk naar Artenara, het hoogst gelegen dorp van Gran Canaria. Vanavond het moment dat we de bus uitstapten wisten we al dat dit de perfecte dag er voor was, het zonnetje was lekker warm en de lucht was schoon, droog en ‘crisp.’

Gran Canaria 016

We lunchten op een terras met prachtig uitzicht over de bergen van Gran Canaria. Echt zó mooi, we hebben hier volgens mij wel twee uur gezeten om naar het uitzicht te kunnen staren.

Gran Canaria 018

Artenara heeft een Christus beeld a la Rio de Janeiro, wat we redelijk hilarisch vonden maar wat het dorpje wel echt af maakte, haha. Er moest natuurlijk even een foto mee gemaakt worden. Spotten jullie ‘m in de verte?

Dag 7: Tenerife

Gran Canaria 019

Onze laatste volledige dag besteedden we niet op Gran Canaria, maar op het buur eiland Tenerife. We moesten er om 6 uur voor opstaan en 3 uur met de boot, maar we wilden het toch graag meepakken! Ik denk dat we ons op Gran Canaria ook nog wel een dag vermaakt hadden want ik had genoeg dingen die ik nog wilde zien, maar ik vond een dagje Tenerife ook wel een ervaring, dus we gingen er voor.

Gran Canaria 020

Daar kwam bij dat het op Tenerife deze dag een stuk zonniger was dan op Gran Canaria, dus dat kwam ook nog eens heel mooi uit. We werden verwelkomt door deze strak blauwe lucht!

Gran Canaria 021

We besteedden de dag in Santa Cruz de Tenerife voornamelijk aan shoppen (bij Oysho), taart eten, sapjes halen, en struinen door het park. Aan het eind van de dag streken we neer bij de grote fontein bij de haven. Santa Cruz heeft helaas geen stadsstrand zoals Las Palmas, maar dit was een fijn alternatief!

Dag 8: Homeward bound

Gran Canaria 022

En toen was onze laatste ochtend alweer aangebroken. Acht dagen lijken in eerste instantie echt heel veel, maar het vloog voor m’n gevoel echt voorbij. Ik had best twee weken willen blijven, haha. Genoeg te doen, genoeg te genieten in de zon. Onze laatste ochtend besteedden we aan chillen op het strand en nog één laatste keer eten bij La Bikina. Het was mooi!

Zijn jullie wel eens op Gran Canaria geweest?

5 Comments

1. 23/01/2017 / 12:51 pm

Dit klinkt echt als de perfecte vakantie! Super dat jullie zo genoten hebben. :)

2. Fleur
    23/01/2017 / 10:46 pm

Wow wat een chille vakantie! Lijkt me heerlijk om naar toe te gaan om aan het gure weer van Nederland te ontsnappen. Lijkt me echt cool om daar te leren surfen ook!

3. 26/01/2017 / 9:25 am

Dé leef! Lijkt me echt heerlijk om wat vitamine D op te vangen midden in de winter. En mooie plaatjes :inlove:

4. 27/01/2017 / 11:20 am

Ziet er uit als een super ontspannen vakantie naar Gran Canaria. Ik heb meteen zin om daar naar toe te gaan en aan het strand te gaan zitten. Helaas moet ik nog even wachten.

5. 12/02/2017 / 2:15 pm

Leuk vakantieverslag! :) Ik ga volgende maand naar Gran Canaria en ik heb er nu alleen nog maar meer zin in haha! Even lekker de warmte opzoeken en hiken op het eiland :inlove: