2017 Oscar Film Reviews – Part III – Jackie, Loving, Fences, Hidden Figures & Hell or High Water

Oscar Film Review 003

Eigenlijk wilde ik dit artikel online voor de Oscars waren… Die zijn inmiddels een maand geleden. Mijn plan was om Fences en Loving, die allebei de week voor de Oscars uitkwamen, die week te kijken, en om Hidden Figures (die pas in maart in de bios zou draaien), dan online te kijken. Maar toen ik er achter kwam dat Fences en Loving niet in een week gingen lukken vond ik het zonde om Hidden Figures online te kijken, dus besloot ik het gewoon rustig aan te doen en dit artikel online te zetten nadat ik op m’n gemakje alle films had bekeken. Zodoende, maandag zag ik eindelijk Hidden Figures, dus vandaag mijn laatste vijf film reviews!

Jackie

“Following the assassination of President John F. Kennedy, First Lady Jacqueline Kennedy fights through grief and trauma to regain her faith, console her children, and define her husband’s historic legacy.”

Jackie had voor mij echt alles wat ik zoek in een film. Allereerst vond ik Natalie Portman echt top als Jackie Kennedy, ze speelde de rol super subtiel en toch indringend tegelijkertijd. Ik vergat steeds dat ik naar Natalie Portman keek in plaats van naar de echte Jackie, en dat zegt volgens mij genoeg. Daarnaast vond ik Jackie ook supermooi gefilmd, het heeft echt een beetje een dromerige Lana Del Rey-video clip achtige feeling, waardoor de jaren ’60 nog beter naar voren kwamen. Het verhaal vond ik in eerste instantie wel een klein beetje te veel voortkabbelen, er gebeurt in 3/4 van de film niet super veel, maar aan het eind vond ik het toch steeds intenser worden en ik was zeker onder de indruk toen de aftiteling over het scherm rolde. Tot slot vond ik dat ze super goed om waren gegaan met de geschiedenis: je weet natuurlijk nooit of het écht allemaal zo gegaan is, maar ik vond het wel heel geloofwaardig gedaan. En ik vond het heel leuk dat ze superveel bekende foto’s, zoals president Johnson die ingezworen wordt in het vliegtuig, en Jackie die met haar twee kinderen aan haar zijde de trap af loopt, letterlijk hadden nagemaakt. Yes, ik vond dit een hele goede film, en ik snap de lage IMDb rating eerlijk gezegd niet!

IMDb-Cijfer: 6,9 | Mijn cijfer: 8,2 | Genomineerd voor: Best Lead Actress (Natalie Portman), Best Costume Design, Best Original Score

Loving

“The story of Richard and Mildred Loving, an interracial couple, whose challenge of their anti-miscegenation arrest for their marriage in Virginia led to a legal battle that would end at the US Supreme Court.”

“Loving is vooral een film over liefde” kopte de Volkskrant in de week dat deze film uitkwam. Ik ben het deels met de recensie eens, in de zin dat de film geen overduidelijke politieke tint heeft. De manier waarop het verhaal verteld wordt blijft voor zover ik begrepen heb erg dicht bij de waarheid. Die waarheid was dat Richard en Mildred Loving geen politieke activisten waren en dat hun zaak vooral gebruikt werd als voorbeeld door verscheidene organisaties voor civil rights, zonder dat zij daar veel mee bezig waren: zij wilden gewoon bij elkaar zijn. Dat er niet gefocust werd op het politieke aspect vond ik niet heel erg. Wat ik wel jammer vond, was dat ik die ‘liefde’ van Mildred en Richard nooit echt over voelde komen, net als de strijd om bij elkaar te willen/mogen zijn. Ik voelde me gedurende de hele film vrij gedistantieerd van het koppel, en had niet echt het gevoel voor ze te rooten. Ik vond de film redelijk op afstand verteld, het is een goede weergave van de zaak en de periode waarin het zich afspeelt, maar ik werd er niet echt in meegesleept.

IMDB-Cijfer: 7,1 | Mijn cijfer: 6,8 | Genomineerd voor: Best Lead Actress (Ruth Negga)

Fences

“A working-class African-American father tries to raise his family in the 1950s, while coming to terms with the events of his life.”

Fences is gebaseerd op een toneelstuk en ik vond dat op hetzelfde moment in het voor- en nadeel van de film werken. De film speelt zich voor een heel groot gedeelte af op dezelfde locatie, en is voornamelijk gebaseerd op dialogen. Ongeveer het eerste uur van de film vond ik dat heel gaaf, maar na een tijdje (en deze film duurt bijna 2.5 uur), vond ik het erg veel herhaling worden. Er zijn een paar thema’s die constant terugkeren in de gesprekken, zoals de vader-zoon relatie, sport, falen en oneerlijke kansen. Op een gegeven moment dacht ik eerlijk gezegd toch “ja, nou weet ik het wel.” Het format van deze film ging zichzelf op een gegeven moment een beetje tegen werken, wat ik erg zonde vond. De enige die ik hierin 100% overeind vond blijven was Viola Davis en ik vind haar Oscar dan ook helemaal verdiend, al ben ik het er niet helemaal mee eens dat ze genomineerd was in de ‘supporting actress’ categorie. Ze droeg de film minstens net zo veel als Denzel Washington.

IMDB-Cijfer: 7,3 | Mijn cijfer: 6,5 | Gewonnen: Best Supporting Actress (Viola Davis) | Genomineerd voor: Best Picture, Best Lead Actor (Denzel Washington), Best Adapted Screenplay

Hidden Figures

“The story of a team of African-American women mathematicians who served a vital role in NASA during the early years of the US space program.”

Na Hidden Figures was ik bijna een beetje in de war. “Wauw, loop ik nu serieus met een goed gevoel de bioscoop uit?” Bijna alle films die ik de afgelopen tijd heb gekeken waren nou niet echt uplifting te noemen, maar Hidden Figures maakte al deze traumatische bioscoop ervaringen helemaal goed. Wat een fijne, leuke film was dit. Aan de ene kant had ik soms wel het gevoel dat ze een iets te vrolijk sausje over een serieus onderwerp hadden gegoten, aan de andere kant denk ik ook dat de manier waarop Hidden Figures in elkaar zit het onderwerp segregatie toegankelijk maakt voor een groter publiek dan de gemiddelde film die dit soort problemen aankaart, wat op zich geen slecht iets is. Het is goed dat er serieuzere films over dit onderwerp zijn, het is óók goed dat luchtigere films als Hidden Figures aan dit genre worden toegevoegd. Daarnaast draait Hidden Figures op goede acteerprestaties van een fijne cast én op een hele fijne soundtrack van Pharrell Williams. Als je genoten hebt van bijvoorbeeld The Help, is dit ook echt een aanrader!

IMDB-Cijfer: 7,9 | Mijn cijfer: 7,7 | Genomineerd voor: Best Picture, Best Supporting Actress (Octavia Spencer), Best Adapted Screenplay

Hell or High Water

“A divorced father and his ex-con older brother resort to a desperate scheme in order to save their family’s ranch in West Texas.”

Hell or High Water is echt het ultieme voorbeeld van een film waarbij ik gedurende de hele film dacht ‘wow, dit is echt een goede film,’ maar die tegelijkertijd niet écht iets met me deed. De beelden zijn prachtig geschoten, het acteerwerk is goed, en vooral de soundtrack van Nick Cave vond ik top. Allemaal elementen die een film voor mij een goede film maken. Maar als het op het verhaal aankomt, is Hell or High Water simpelweg niet mijn soort film. Ik had hem waarschijnlijk ook niet gekeken als hij niet vier Oscar nominaties had gekregen, maar ik was nu toch wel heel benieuwd. Het is en blijft een goede film, maar wel alleen als het genre (moderne western) je aanspreekt. Hij is niet ‘genre overstijgend:’ er zijn heel veel films die ik fantastisch vind, terwijl het verhaal op zich niet perse iets voor mij is. Dat was bij Hell or High Water niet het geval.

IMDB-Cijfer: 7,7 | Mijn cijfer: 7,3 | Genomineerd voor: Best Picture, Best Supporting Actor (Jeff Bridges), Best Original Screenplay, Best Film Editing

Dat was ‘m voor Oscar seizoen dit jaar – onto the next one! Ik kan in ieder geval terugkijken op een paar geweldige films die ik heb gezien, zoals nieuwe favoriet La La Land, en andere films die een enorme indruk achter lieten of waar ik simpelweg enorm van genoot, zoals Manchester By The Sea, Jackie en Hidden Figures. Tot volgend jaar, Oscars! Erg benieuwd wat Hollywood tegen die tijd voor ons in petto heeft. En in de tussentijd blijf ik natuurlijk lekker films reviewen, want m’n Cineville pas wordt nog steeds buitensporig vaak gebruikt.

Heb jij veel van de ‘Oscar-films’ gezien? Wat was jouw favoriet?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *