Marathon Diary #1 Eerste trainingsweek en “Het moet wel leuk blijven”

Gisteren was een kleine teaser, vandaag gaan we echt van start. Niks te gek, maar vanaf vandaag ga ik (een poging doen tot) elke week schrijven over mijn voorbereiding voor de marathon van Amsterdam en alles wat daar bij komt kijken. Vandaag: week één.

Of nee, laten we beginnen met hoe ik dit trainen aan ga pakken. Of in ieder geval wat het plan is voor de komende tijd. De marathon is over 24 weken en de meeste schema’s zijn wel iets korter dan dit, tussen de 16 en 20 weken ongeveer. Daarom is mijn doel voor de komende maand vooral lekker lopen, mijn trainingsfrequentie omhoog gooien (ik sport zo’n 4-5 keer per week maar dat is meer yoga dan hardlopen haha), wat verschillende soorten trainingen uitproberen en dat echte trainingsschema maken. Maar voor het zover is doen we het dus nog even rustig aan.

Training 1: 6K loslopen, tijd 34:05, pace 5’41”
We beginnen de week met een rustig rondje op maandagochtend vanuit m’n ouders’ huis voordat ik terugga naar Nijmegen. Ik vind het altijd fijn om vanuit m’n ouders te lopen, omdat ik iets sneller in de natuur zit dan vanuit m’n studentenkamer en ik alle rondjes op m’n duim ken. Het weekend er voor bestond vooral uit vrij veel drinken (koningsdag) en werken dus ik ben niet helemaal fris, maar het is mooi weer, ik luister één van m’n nieuwe favoriete podcasts, ‘Invisibilia’, en het is een lekkere afstand dus eigenlijk gaat het voorspoedig.

Training 2: Intervaltraining, 6x 3 minuten met 2 minuten dribbelen, afstand 7K, tijd 40:00, pace 5’41”
Één van de dingen die ik aangaf te gaan doen was verschillende soorten trainingen uitproberen, want 3+ trainingen per week allemaal op hetzelfde tempo wordt gewoon vrij saai. Daarom doe ik de eerste intervaltraining uit Annemerel’s marathon schema in Live Love Run. Ik heb geen sporthorloge dus het is een beetje klooien met m’n telefoon, de tijd bijhouden en de goede pace vinden, maar ik was kapot aan het eind en dat is volgens mij waar het om gaat? Ik vind het erg grappig te zien dat ik dit rondje met precies dezelfde pace heb gerend als m’n eerste training, door de rustige dribbel stukken tussendoor, maar ik was echt significant meer moe de rest van de dag. Ik ben nog niet perse fan van interval maar ik ga er hopelijk wel iets meer mee ‘spelen’ de komende tijd.

Training 3: 12K duurloop, tijd 1:07:42, pace 5’38”
Na m’n intervaltraining, die vrij terror voelde, was deze 12 kilometer echt een cadeautje. Ik was wel vrij klaar met m’n sport playlist en er was ook niet echt een podcast die ik wilde luisteren dus zocht ik op Soundcloud een DJ set op (ik kwam uit op Martin Garrix op Sziget in 2016) en dat was echt heerlijk. Ga ik dus zeker vaker doen. Verder ging deze training echt vrij moeiteloos dus dat geeft hoop. Voordat ik “echt” ga beginnen met trainen wil ik in ieder geval een keer 20 km gelopen hebben dus daar ga ik denk ik de komende weken naartoe bouwen.

Andere workouts
Het was “meivakantie” aan de Radboud, waar ik weinig van merkte omdat ik toch geen les meer heb en alleen maar m’n scriptie aan het schrijven ben. Wat ik echter wel merkte was dat bijna alle lessen in het sportcentrum van de universiteit gecanceld waren. Ik ben niet echt iemand voor het krachthonk maar pak elke week wel een paar groepslessen mee, dus dat was wel even balen. Gelukkig vond ik een les hatha yoga op dinsdagavond en die was HEERLIJK. Maakte het feit dat bijna alle lessen afgelast waren helemaal goed.

Wat ik verder deed
Deze week was best wel heftig wat betreft scriptie en nog een ander essay dat geschreven moet worden, maar ik had een fijn ritme en ik voelde me wel heel productief. Elke ochtend begon ik rond half 9 met studeren, waardoor ik genoeg tijd had om deze workouts in te plannen. Verder keek ik Game of Thrones (dit nieuwe seizoen geeft me LEVEN), ging ik naar de film ‘Vox Lux’, ging ik een dagje naar Den Haag om mee te lopen bij het ministerie van Volksgezondheid en had ik een gezellige vrijdagavond met vriendinnen, waarop we toch niet naar dat geplande feestje gingen maar wel lekker aten en rosé champagne dronken. Mijn motto voor deze scriptie periode is vanaf minuut 1 “het moet wel leuk blijven” en dat is ondanks alles aardig gelukt deze week.

Komende week
Het sportcentrum draait weer op volle touren komende week en ik beloof Marleen al tijden dat ik een keer mee ga spinnen, dus ik vrees dat ik daar deze week niet aan ga ontkomen. Daarnaast ga ik sowieso mijn favo yogalessen weer meepakken. Verder heb ik me ingeschreven voor een cursus looptraining, waarvan ik weet dat het echt heel goed voor me zou zijn, maar waarvan ik niet weet of ik er zo’n zin in heb. Ik laat het afhangen van het moment. Tot slot staat er ook nog een halve afspraak om zondagochtend (en dan bedoel ik echt OCHTEND, half 8 van huis) een duurloop te gaan doen met m’n vader, maar ik heb zaterdagavond ook plannen… Opnieuw, het moet wel leuk blijven. We gaan zien wat er van komt. Jullie lezen het volgende week!

1 Comment

  1. 08/05/2019 / 12:28 pm

    Stoer dat je aan een marathontraining begint! Leuk om dat te kunnen gaan volgen. En je bent er inderdaad lekker op tijd bij. Succes!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *